28 شهریور 1403
logo

مرکز تحقیقات آلودگی هوا

دانشگاه علوم پزشکی تهران

5 ژوئن مصادف با 16 خرداد، روز جهانی محیط زیست

شعار روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۴

روز جهانی محیط زیست World Environment Day هر سال در ۵ ژوئن (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) برای محافظت از طبیعت و تلاش برای کاهش آلودگی و بهبود شرایط محیطی گرامی داشته می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشکده محیط زیست، 5 ژوئن مصادف با 16 خرداد روز جهانی محیط زیست است. روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، به‌ عنوان روز محیط زیست انتخاب شده‌است. روز جهانی محیط زیست به دلیل تاریخچه و نخستین اتفاقات مرتبط با آن یکی از خاص‌ترین مناسبت‌های جهان است. نام‌گذاری این روز در نخستین کنفرانس سازمان ملل با موضوع تعامل انسان و طبیعت انجام شد. 

شعار روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۴

هر سال شعار خاصی، با توجه به مشکلات زیست‌محیطی زمین، برای روز جهانی محیط زیست انتخاب می‌شود. شعار روز جهانی محیط‌ زیست ۲۰۲۴ با عنوان «زمین ما، آینده ما» بر موضوع «احیای زمین‌های کشاورزی، بیابان‌زدایی و مقابله با خشکسالی» تمرکز دارد. 

پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی محیط زیست

انسانیت وابسته به زمین است. با این حال، در سرتاسر جهان، ترکیب سمی از آلودگی، آشفتگی اقلیمی و نابودی تنوع زیستی، زمین‌های سالم را به بیابان و اکوسیستم‌های پررونق را به مناطق مرده تبدیل می‌کند. آنها جنگل‌ها و علفزارها را نابود می‌کنند و به همین ترتیب قدرت زمین در راستای حمایت از اکوسیستم‌ها، کشاورزی‌ها و جوامع، تضعیف می شود.

این بدان معناست که محصولات زراعی از بین می‌روند، منابع آب امحاء می‌شوند، اقتصادها تضعیف می‌شوند و جوامع در معرض خطر قرار می‌گیرند. فقرا آسیب بیشتری می‌بینند. توسعه پایدار در حال آسیب دیدن است و ما در یک چرخه مرگبار گرفتار شده‌ایم. استفاده سوء از زمین، سبب انتشار یازده درصد از دی‌اکسیدکربنی است که منجر به گرمایش سیاره‌مان می‌شود. وقت رهایی [از این چرخه مرگبار] فرا رسیده است.

کشورها باید به تمام تعهدات خود برای احیای اکوسیستم‌ها و زمین‌های تخریب شده و کل چارچوب جهانی تنوع زیستی کونمینگ-مونترال عمل کنند. آن‌ها باید برنامه‌های اقدام ملی جدید اقلیمی برای تعیین چگونگی توقف و معکوس کردن روند جنگل‎‌‌زدایی تا سال 2030 را در دستورکار خود قرار دهند و ما باید بیش از پیش منابع مالی را در حمایت از کشورهای در حال توسعه و در راستای سازگاری با آب‌وهوای نامعتدل، حفاظت از طبیعت و  حمایت از توسعه پایدار، افزایش دهیم.

انفعال هزینه زیادی در پی خواهد داشت. اما اقدام سریع و موثر، توجیه اقتصادی دارد. هر دلاری که در بازسازی اکوسیستم سرمایه‌گذاری می‌شود، تا 30 دلار سود اقتصادی ایجاد می‌کند.

ما نسل احیاگر هستیم. بیایید با هم آینده‌ای پایدار برای زمین و بشریت بسازیم.

 

فائزه ایزدپناه
تهیه کننده:

فائزه ایزدپناه