30 شهریور 1403
logo

مرکز تحقیقات آلودگی هوا

دانشگاه علوم پزشکی تهران

انتشار مقاله بررسی حضور SARS - CoV - 2 (عامل بیماری کووید-19) در هوای اتاق‌های ICU بیمارستان امام خمینی

به منظور پاسخ به هوابرد بودن کرونا ویروس جدید، اولین مطالعه در ایران منتشر گردید.

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران، به منظور ارائه شواهد علمی در خصوص انتقال کرونا ویروس جدید در هوا محققان پژوهشکده محیط زیست و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران مطالعه ای را تحت عنوان "بررسی حضور SARS-CoV-2 (عامل بیماری کووید 19) در هوای اتاق‌های ICU مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران" در اسفند ماه 1398 در  اتاقهای بستری بیماران مبتلا به کووید 19 در مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام دادند که مقاله آن به چاپ رسید.

با توجه به همه‌گیری کووید -۱۹ در دنیا یکی از اصلی‌ترین سوال‌هایی که ذهن محققان را درگیر کرده این است که روشهای انتقال این ویروس چیست؟

 در حقیقت با توجه به شواهد موجود، برخی از محققین معتقداند که SARS-CoV-2 (ویروس عامل کووید -19) هوا برد (airborne) است و برخی دیگر با این گزاره مخالف هستند. لذا جهت پاسخ به این سوال و ارائه شواهد علمی در این مورد، مطالعه‌ای تحت عنوان "بررسی حضور SARS-CoV-2 (عامل بیماری کووید 19) در هوای اتاق‌های ICU مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران"  توسط مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست و گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در اسفند ماه 1398 به تصویب رسید.

مراحل نمونه‌برداری از هوای داخل اتاقهای بستری بیماران کرونایی و انجام آزمایشات مربوطه در اوخر اسفند ماه 1398 صورت گرفت و مقاله این مطالعه در فرودین ماه در مجله Science of the Total Environment  به چاپ رسید. در حقیقت این تحقیق جزء اولین مطالعات در دنیا در خصوص بحث انتقال کووید 19 از طریق هوا بوده است.

در این مطالعه به منظور بررسی حضور SARS-CoV-2 در هوای اتاق‌های محل بستری بیماران مبتلا به کووید-19، تجهیزات استاندارد نمونه برداری هوا در فاصله حداقل دو تا پنج متری از تخت بیماران قرار گرفته بود. همچنین پارامتر‌های جانبی دیگری از جمله تعداد ذرات معلق هوا، درجه رطوبت و دی اکسید کربن هم سنجش شد.

براساس نتایج این تحقیق، در هیچکدام از نمونه‌های هوای اتاقهای بیماران کرونایی، SARS-CoV-2 (ویروس عامل کووید-19) مشاهده نشد و یافته های این مطالعه همانند نتایج مطالعات انجام شده در سنگاپور، هنگ کنگ و ... بوده است. لازم به ذکر است با توجه به شواهد "موجود" سازمانهای معتبر دنیا نظیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا (US. CDC) تاکنون بحث هوابرد بودن این ویروس را تایید نکرده‌اند.

لینک مقاله منتشر شده

فائزه ایزدپناه
تهیه کننده:

فائزه ایزدپناه

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *