29 شهریور 1403
logo

مرکز تحقیقات آلودگی هوا

دانشگاه علوم پزشکی تهران

نقشه راه توصیه شده سازمان جهانی بهداشت برای بهبود و اطمینان از تهویه مناسب هوای داخل در شرایط همه‌گیری کووید-19

این کتابچه، با همکاری مرکز تحقیقات آلودگی هوا و دانشکده بهداشت منتشر شد.

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران، کتابچه ترجمه شده تحت عنوان "نقشه راه توصیه شده سازمان جهانی بهداشت برای بهبود و اطمینان از تهویه مناسب هوای داخل در شرایط همه‌گیری کووید-19" با همکاری مرکز تحقیقات آلودگی هوا و گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تهیه و منتشر شد.

خطر ابتلا به COVID-19 در اماکن شلوغ و دارای تهویه ناکافی که در آنجا افراد مدت طولانی تری و در فواصل نزدیک هم هستند افزایش می یابد. در حقیقت در چنین محیط هایی ویروس عامل بیماری کووید-19 به راحتی از طریق قطرات و آئروسل ها منتشر و منتقل می گردد و لذا انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار حائز اهمیت است. آگاهی از وضعیت تهویه ساختمان و کنترل آن می تواند سبب بهبود کیفیت هوایی که استنشاق می کنیم شود و همچنین خطر ناشی از انتقال بیماری های مرتبط با آن نظیر ویروس عامل کووید-19 را کاهش دهد.

راهنمای حاضر توسط اعضای کارگروه بین المللی سازمان جهانی بهداشت (WHO) تحت عنوان پنل مشورتی محیط زیست و کنترل مهندسی کووید-19 پس از بررسی مقالات منتشر شده و همچنین ارزیابی شواهد دیگر نظیر راهنماهای بین المللی در خصوص تهویه تهیه و تدوین شده است.

در حقیقت سند حاضر نحوه‌ی بهبود تهویه در محیط های داخل را ارائه کرده است. در این راهنما انواع سیستم های تهویه اعم از طبیعی یا مکانیکی برای سه بخش 1) مراکز ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی، 2) محیط های غیر مسکونی و 3) محیط های مسکونی تشریح شده است. بنابراین گروه های هدف مدنظر در این سند عبارتند از: متولیان مراکز بهداشتی ـ درمانی، مدیران مراکز غیر مسکونی (نظیر مدارس، ادارات، مساجد و ...) و عموم افراد جامعه که در محیط های داخل خود را به علت کووید-19 قرنطینه کرده اند.

لینک دریافت کتابچه

 

فائزه ایزدپناه
تهیه کننده:

فائزه ایزدپناه

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *