29 شهریور 1403
logo

مرکز تحقیقات آلودگی هوا

دانشگاه علوم پزشکی تهران

گفتگوی دکتر حسنوند، رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا، با جام جم درخصوص افزایش 3.5 برابری آلاینده ازن در تهران

افزایش 3.5 برابری آلاینده ازون در تهران

افزایش 3.5 برابری آلاینده ازون در تهران | ماسک در برابر این آلاینده بی‌تأثیر است.

 

به گزارش جام جم آنلاین و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشکده محیط زیست، دکتر محمدصادق حسنوند رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص افزایش 3.5 برابری آلاینده ازن در تهران عنوان می‌کند:

ازن‌ آلاینده‌ای ثانویه است و‌ هیچ منبعی به شکل مستقیم  آن را ایجاد نمی‌کند.‌

وی با اشاره به اینکه آلاینده‌های ثانویه حاصل واکنش آلاینده‌های اولیه هستند،‌ عنوان کرد: آلاینده ازن تحت تاثیر و واکنش‌ اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی فرار و نور خورشید ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ‌غلظت آلاینده ازن صرفاً در فصل‌های گرم سال از حد استاندارد فراتر می‌رود، ادامه داد:‌ هرچه درجه دمای هوا بیشتر شود، غلظت این آلاینده نیز افزایش پیدا می‌کند. البته در فصول سرد سال مانند زمستان نیز این آلاینده وجود دارد. اما غلظت آن قابل توجه نیست.

دکتر حسنوند درباره اینکه در چه ساعاتی از روز غلظت این آلاینده به اوج می‌رسد؟ توضیح داد: با توجه به افزایش دمای هوا و نور خورشید در ساعات بعد از ظهر می‌توان گفت غلظت این آلاینده‌ در ساعات‌ سه و چهار بعد از ظهر بیشتر است.

وی درباره اینکه غلظت این آلاینده در کدام مناطق شهری بیشتر است؟ نیز عنوان کرد: برخلاف آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق، غلظت آلاینده ازن در حومه‌ شهرها بیشتر از مرکز شهر است.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پیامدهای افزایش غلظت این آلاینده نیز گفت: مهمترین اثر آن بیماری‌های تنفسی است و اگر شخصی مبتلا به آسم باشد حملات آسمی او افزایش پیدا می‌کند. البته افزایش غلظت این آلاینده روی گیاهان نیز اثر می‌گذارد.

‌وی درباره اینکه حد مجاز آلاینده ازون چقدر است؟ نیز افزود: در این خصوص در کشورمان یک استاندارد ملی در نظر گرفته شده و البته‌ سازمان جهانی بهداشت نیز برای این آلاینده استانداردی را مشخص کرده است.

به گفته دکتر حسنوند میانگین غلظت این آلاینده حداکثر در یک بازه‌ زمانی هشت ساعته باید حدود 100 میکروگرم بر متر مکعب باشد‌.

متن کامل خبر را می توانید با اسکن کردن بارکد زیر مشاهده نمایید.

فائزه ایزدپناه
تهیه کننده:

فائزه ایزدپناه

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *